Thursday, December 3, 2009

S.T.R.E.S.S

yup..ari ni aku rse stress..ade je masalah yg dtg..biarlahhh..sbnarnye aku mls nk pk2 ni' wat kpale aku migrain je..naseb baek pg td aku ade `Program Seminar Wanita & Pemakanan asas Kepentingan Dalam Pembangunan Berkualiti'..antara topik2 pbincangan adelah ceramah ttg Pemakanan Sihat..Pengurusan Stress..ade gak pemeriksaan kesihatan secara percuma..ermm..bgus sgt la tu..sesuai gak ngn keadaan aku yg cm skang ni..(confiuss n serabutt segala mcm..)

tp actually mmg beshh kt sna td, rupenye bru aku tau kite yg pompuan2 ni lebih berisiko mghidapi penyakit yg blh membawa maut..statistik dr kementerian kesihatan mencatatkn kanser payu dara merupakan pembunuh utama dikalangan wanita..yg kedua kanser rahim dan kanser ovari..penyakit ni tidak mengira usia..baik yg muda atau yg berumur..ada juga kanser bermula dr peringkat umur belasan tahun lagi..

sedihh aku tgk bile Dr. yg present tue tunjukkn slide peringkat2 kanser bermula..nauzubillahh..mintak dijauhkan dari kite2 sume ni..mmg terukk..ade tu smpi da xblh diubati lagi..nasihat aku kepada kenkawan dan sesiapa saje exspecially yg wanita..pegi la wat ujian dan pemeriksaan sekerap yg mungkin..terutama ujian pap smear dan pemeriksaan payu dara..ohh ye..ujian pap smear tu bkn utk wanita yg berkawin saje tetapi juge bg anak2 dara k.. Dr. bgtau seelok2 nye ujian ini dibuat 6 bln sekali atau paling tidak setahun skali.. 1 more thing..very important kpd yg mggunakan FEMININE WASH..xkisah la dr ape pun produk dan jenama..pasti kn slps ni JANGAN!!!!..~..ini diberitahu oleh Dr.Pakar Sakit Puan Y.Bhg Dr. IsHaireen dr Hospital Pakar Putra, Melaka..(oh my god..aku ni segala mcm sume jenama yg ade, aku penah pakai..xsangke la ade kesan sampingan yg kite sendiri xtau..ia membunuh sume bakteria yg baik yg tlh sediada di ciptakn olehNya..errrkkkk..)

Ceramah ke- 2, pasal pengurusan stress..adelah diberi ckit pratikal practise..cara2 bagaimana utk menangani masalah stress nie..kat cni aku share ckit ngn sume yea..first, kite duduk dlm keadaan relaxx..jgn ingat perkara2 yg negatiff or masalah2 yg ade..then, lelapkan mata dan kite mulekan kiraan 1 sampi 10..bile btl2 kite rse da tenang..tarik nafas dlm2 sambil wat kiraan 1 hingga 7.. pastu, tahan nafas dlm kiraan 1 hingga 5.. kemudian hembuss dan lepaskan nafas dgn mulut terbuke ckit dlm kiraan 1 hingga 7 jgk..baik juga klu dibukak lagu2 yg smooth..slow..yg kite rse damai je sambil blh beri ketenangan..wat berulang kali hingga kite rse btl2 release..insyaallah, pakar tu bgtau..80% akal dan minda kite dpt berfikir dgn lbih baik, dan segala tindakan yg akan kite lakukan lebih rasional dr kite yg terlalu mgikutkn hati dan perasaan seterusnya bertindak terburu-buru..(alhamdulilah..pas wat td, lega la ckit kpale aku yg berat ni..wlupun xla masalah aku selesai lg, tp myb aku tau ape yg ptut aku lakukan kott..hopefully, yg terbaik..)


itu jela yg dpt aku share tuk u all sume..nti klu ade info lelain..aku smpai2 kn lg yekk..Ingat cara pemakanan pun mnjadi salah satu faktor juge..JAGA DIRI, HIASI PERIBADI..kerana DIRIMU BEGITU BERHARGA..hee~




keadaan dlm dewan seminar tue..dan aku semestinye pose wajib ngn k.syisyi..so stress..hee :p

No comments:

Post a Comment